reklama
30 wrzesień 2024

Jest wniosek o zezwolenie na budowę 50-kilometrowej obwodnicy Szczecina

zdjęcie: Jest wniosek o zezwolenie na budowę 50-kilometrowej obwodnicy Szczecina / v21793609
v21793609
Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina został w poniedziałek złożony do wojewody – poinformowała GDDKiA. Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony za kilka miesięcy.
REKLAMA

O złożeniu wniosku w sprawie ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w poniedziałek po południu. W komunikacie zaznaczono, że wniosek dotyczy trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 48,9 km z tunelem pod Odrą o długości 5 km.

„Zachodnia Obwodnica Szczecina to przełomowa inwestycja, na którą miasto czeka od dekad. Dziś robimy milowy krok w tej sprawie. Skala tego przedsięwzięcia jest naprawdę ogromna, blisko 50 kilometrów drogi ekspresowej, w tym najdłuższy tunel w Polsce, o długości 5 kilometrów. Będzie to tunel dwunawowy, w każdej nawie będzie dwupasmowa jezdnia” – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowane w komunikacie GDDKiA. „To nie tylko nowe kilometry asfaltu. To koniec tranzytu przez centrum miasta, to skrócenie drogi na wybrzeże, to lepsza jakość życia dla mieszkańców” – dodał.

ZRID umożliwi rozpoczęcie budowy prawie 50-kilometrowej zachodniej części ringu wokół Szczecina. W dokumencie zostaną m.in. zatwierdzone granice przebiegu trasy. Jak wyjaśniła GDDKiA, wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza.

„Przetarg na budowę obwodnicy, po uzyskaniu niezbędnych dokumentów i pozwoleń, powinien zostać ogłoszony w ciągu najbliższych kilku miesięcy” – powiedział PAP rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk.

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie przebiegać na północ i zachód od miasta. Od węzła Goleniów Północ, gdzie droga S6 łączy się z S3, poprowadzona zostanie w kierunku Polic, „przecinając” Odrę, w rejonie miejscowości Święta, ok. 5-kilometrowym tunelem. Jak zapowiedziała GDDKiA, będzie to „dwururowy obiekt” drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Jego średnica zewnętrzna będzie wynosiła prawie 15 m, a jezdnia zejdzie na głębokość do 45 m poniżej poziomu terenu. Wloty do tunelu będą ok. pół kilometra od brzegów Odry. Po stronie Polic tunel przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, DW nr 114, linią kolejową i terenem portu.

Połączenie Goleniów – Police to najdłuższy (23,4 km) odcinek realizacyjny ZOS. Obejmuje budowę m.in. dwóch węzłów drogowych, rozbudowę istniejącego węzła S3/S6, 22 obiektów mostowych, dwóch dużych górnych przejść dla zwierząt.

Drugi odcinek Police – Dołuje ma 11,9 km. Będzie przebiegał na południe od Tanowa, przez Bartoszewo, Sławoszewo w okolice podszczecińskiego Wołczkowa, Dobrej i Dołuj. Trasę wyznaczono przez tereny leśne, więc przewidziano realizację aż czterech górnych przejść dla zwierząt. W projekcie są dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych.

Kolejny odcinek (13,6 km) połączy Kołbaskowo (A6 i DK13) z węzłem Dołuje i DK10. Budowa ZOS włączy się tu w nowy węzeł Szczecin Zachód, przetnie wiaduktem linię kolejową Szczecin – Berlin, od wschodu ominie miejscowość Będargowo, prawie 300-metrową estakadą przejdzie nad linią kolejową Szczecin – Stobno i doprowadzi w rejon między Dołujami a Skarbimierzycami. Na tym odcinku zaplanowano 18 obiektów mostowych.

Zachodnia Obwodnica Szczecina wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, odciąży drogi A6, S3 i S6 przebiegające na południe i wschód od Szczecina, połączy całą aglomerację szczecińską z siecią dróg szybkiego ruchu. Poprawi bezpieczeństwo i skróci czas podróży np. nad morze. Np. mieszkańcy powiatu polickiego muszą teraz pokonać prawie 60 km do węzła Goleniów Północ. Po wybudowaniu ZOS i tunelu, trasa skróci się prawie trzykrotnie.

Realizacja Zachodniej Obwodnicy Szczecina przewidziana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.

GDDKiA w komunikacie przypomniała, że koncepcja budowy zachodniej części ringu wokół Szczecina pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Od 2007 r. samorządy przygotowywały dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej. W 2015 r. ZOS została wpisana do rządowego rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych jako przebieg S6. W 2017 r. Urząd Marszałkowski WZ uzyskał ostateczną decyzję środowiskową, w której został wyznaczony przebieg tej inwestycji. W 2018 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Koncepcji programowej wraz z badaniami podłoża. Kosztowało to 24 mln zł. Dokumentacja była gotowa w 2021 r. W roku 2022 rozpoczęły się prace nad projektami budowlanymi kolejnych odcinków ZOS, na które wydano 60 mln zł. (PAP)

tma/ malk/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Ińsko
4.2°C
wschód słońca: 07:42
zachód słońca: 15:48
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Ińsku